Blockly mise à jour ?

#1
Bonjour,

Est-ce que quelqu'un sait s'il est prévu une mise à jour prochaine de Blockly Picaxe ?

Car Lorsqu'on regarde Blockly Arduino, qui est bien plus fourni en modules, on est un peu frustré.
 
#3
Bonjour,
Par exemple les Leds adressables, matrices de LED, RFID, Afficheurs sur 4 lignes, Anémomètre ... et même des blocs Maquette A4.
Je trouve que ça facilite quand même beaucoup les programmes, dans le visuel et la convivialité.
 
#4
Bonjour,

Depuis quelque temps déjà, j'ai commencé l'étude de la gestion d'un afficheur LCD RGB Grove, par un 28X2. Cela ne fonctionne pas encore et par manque de temps, je me suis rabattu sur une solution bien plus facile à réaliser : une carte Lotus connectée au Picaxe (28X1 ou 28X2).

Parce que la bibliothèque existe pour cet afficheur, il a été facile de réaliser le programme.

Dans ce genre de situation, pour gérer des capteurs ou des actionneurs sophistiqués, si quelqu'un n'a pas proposé de code (Forum code snippet ou autre), cela est bien plus long et difficile, du fait que, parfois, la documentation est sommaire.

Je pense que la disponibilité de bibliothèques a grandement facilité le travail pour Blockly Arduino. C'est à mon avis un point faible de Picaxe.
 
#6
Bonjour,

Quelle bonne nouvelles de voir pointer de nouveaux blocs.

C’était vraiment dommage de devoir mixer de l'Arduino et du Picaxe pour certains projets assez simples. Encore plus pour un grand défenseur du Picaxe comme moi.
C'est sûr que ce gros point faible du Picaxe risque de le faire délaisser face aux bibliothèques et blocs prédéfinis de l'Arduino.

J'ai hâte de voir la nouvelle version.
 
#8
Bonjour,
Le jour ou vous verrez un langage universel informatique ,n'est pas pour demain. Beaucoup ce sont cassé les dents. Picaxe fait partie des µc microchip, et des atmels et pourtant les logiciels sont différents.
 

MGU

Senior Member
#11
PE6 does already support 'time'. Do you mean you want to use 'time' in Blockly?
View attachment 21958
Hello Technical,

I don't use Blockly, but will there be the same Grove commands with basic ?

Thanks for the answer, but il is not the best exemple.

This is a simulation with PE5
simu time.JPG

I wrote 20000, but 2 is enough
On my computer, with PE6, the solution is : Ctrl +Alt + Suppr

Try to simulate this code with PE6, please

MM
 
Last edited:
#12
Hello Technical,

I don't use Blockly, but will there be the same Grove commands with basic ?

Thanks for the answer, but il is not the best exemple.

This is a simulation with PE5
View attachment 21959

I wrote 20000, but 2 is enough
On my computer, with PE6, the solution is : Ctrl +Alt + Suppr

Try to simulate this code with PE6, please

MM
Problème déjà débattu : il ont choisi de simuler le temps en nombre de boucles au lieu de temps réel...
Du coup, la simulation étant 1000 fois plus lente qu'un Picaxe, une seconde dure des dizaines de minutes et il faut être extrêmement patient pour que votre programme marche !

Ça peut se comprendre pour certains cas particuliers, mais il faut bien reconnaître que dans la majorité des cas, c'est piégeux....
On a déjà demandé une option pour pouvoir choisir l'une ou l'autre simulation (et si possible que par défaut, la simulation se fasse en temps réel).
Mais nous pourrions tout aussi bien pisser dans un violon ou cracher en l'air...
 

MGU

Senior Member
#14
Besqueut is correct, but it is actually the PE5 simulation that is very inaccurate - after the simulation w0 will not be a realistic value compared to a real life chip...

It is easy to test in real-time in PE6 like this:

do
inc w0
#ifdef simulating
pause 1000
#endif
loop while time<20000

http://www.picaxe.com/BASIC-Commands/Directives/hash-ifdef-simulating/
Hello,

Yes Technical, we know that, use a pause to accelerate time...curious. Why not include this pause in time simulation ?

"Besqueut is correct" ,la réponse est là

MM
 

Technical

Technical Support
Staff member
#15
In PE5 the 'time' clock runs in 'computer' time which is very inaccurate because it does not match how the real life chip works. In your example in a real chip the do-loop will loop thousands of time, but in PE5 simulation only a few hundred. So the value of w0 will be very inaccurate at the end of a PE5 simulation because it does not mirror what a real chip does to w0.

In PE6 the time clock runs in 'PICAXE simulation' time instead. Therefore it takes several thousands of loops to reach 1 second. This is similar to a real chip so w0 will be more accurate (but of course simulation is slower than a real chip, so takes longer). By adding a 'pause 1000' you also add a second of 'picaxe simulation' time, so the overall simulation is faster too.
 

MGU

Senior Member
#16
In PE5 the 'time' clock runs in 'computer' time which is very inaccurate because it does not match how the real life chip works. In your example in a real chip the do-loop will loop thousands of time, but in PE5 simulation only a few hundred. So the value of w0 will be very inaccurate at the end of a PE5 simulation because it does not mirror what a real chip does to w0.

In PE6 the time clock runs in 'PICAXE simulation' time instead. Therefore it takes several thousands of loops to reach 1 second. This is similar to a real chip so w0 will be more accurate (but of course simulation is slower than a real chip, so takes longer). By adding a 'pause 1000' you also add a second of 'picaxe simulation' time, so the overall simulation is faster too.
Hello Technical,

I'm just trying to give you the advice of a user who can not wait for hours, which should last a second.
If you have to include break 1000 so that the simulation looks like reality, the simulation should do it. Without your explanation, nobody understands what's going on, especially not a student.
(Google traduction)
MM
 
#17
By adding a 'pause 1000' you also add a second of 'picaxe simulation' time, so the overall simulation is faster too.
I do not understand : how adding some time to a loop can lower the loop time ?

With this (stupid) pause, simulation is quicker, but not real time.

Will not be easier for all to have an option to chose from "real time" or "processor loops" ?
 
#19
AXE300 PICAXE Grove Board
That's great news!

I wish we can order it soon from our favourite suppliers.

I guess we'll have to update PE6 to 6.1.0.0. Hope it's not too late for us as every school computers are updated these days...
 
Top